Ziinga

torsdag 22 september 2011

Målande bildspråk och liknelser är rena minfälten!


Vare sig man sysslar med kåserande eller skönlitterärt skrivande, är det ibland lätt att ge sig hän åt diverse målande beskrivningar och tjusiga metaforer i syfte att skänka läsaren sinnesbilder, bilder som skall locka till eftertanke eller väcka munterhet.
Åtminstone är så fallet för undertecknad, jag får ofta ta mig själv i örat då jag upptäckt att jag återigen givit mig ut på skrivandets snipa bland liknelsernas förrädiska grynnor (se, nu gjorde jag det igen! nyp nyp!). Snipa förresten, mitt frisiska Yrväder till kvinna envisas med att säga "snippa", och det ger onekligen upphov till en del märkliga sinnesbilder. "Sjöräddningen tvingades ut i hårt väder för att undsätta en snippa i nöd", eller "Det var en tjusig snippa, det där, vad vill du ha för den?".
Vad får ni för bild av detta, månne? Hon påstår att felsägningen beror på att hon är holländska, men själv är jag övertygad om att hon bara jävlas. Som vanligt :)

Nu kom jag ur kurs igen (också som vanligt). Målande bildspråk var det!
Nå, ägnar man sig åt denna lockande skrivsyssla kan det vara bra att veta hur förrädiskt det är och att fällor väntar bakom varje stavelse.

Veckotidningsföljetongerna hade sin storhetstid mellan 30- och 70-talet, men dessvärre (eller lyckligtvis, välj själva) ägnade sig dess mycket produktiva skribenter åt det målande bildspråket på ett så fantasifullt och krystat sätt att det gränsade till det absurda.
Minst sagt.

Så, kära läsare och medskribenter, i upplysningens tjänst; Tag lärdom av dessa avskräckande exempel som hämtats ur just dylika veckotidningsföljetonger. Det rör sig alltså inte om refuserade verk, nej dessa praktexemplar har gått i tryck och lästs av tusental!

Håll till godo, och varen aktsamma:)



-Greven bröt tystnaden med en stum nick.


-Ha! utropade han på portugisiska.


-Hur är det med dig? frågade Honoria. -Jag är alldeles våt, svarade han torrt.


-Markisen drog en djup suck på sitt modersmål.


-Vid bäckens strand satt en piga och mjölkade en ko, men i vattnet såg det omvänt ut.


-Pigan? Ja, hon är mjölkad och klar, nu ska jag bara mocka också.






-Fadern reste sig med glaset i sin hand, såg ut över den bidande barnaskaran och sade med av rörelse darrande stämma: Forts. följer nästa lördag.
 
-Hon satt som en marmorstaty och smålog som endast marmor kan småle.




















-Sluta flina!




-Den förskräckliga underrättelsen krossade hans hjärta, och han sjönk avdånad till golvet. När han reste sig, var han död.


-Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som endast i juli.


-Morgonrodnandens gyllene sardin simmar, knuffande solen i akvariet på berget.

-Jag älskar denna kvinna som en utsvulten tiggare älskar sitt guld.

-På hoppets planka hade han gått torrskodd genom missräkningarnas öken.

-Generalen promenerade gemytligt fram och tillbaka med händerna på ryggen, läsande i sin tidning.

-Negerns ansikte blev plötsligt kritvitt av skräck.

-Grevinnan satte sig till bords med sitt största barn utan att kunna äta det minsta.

-Herr greve, sade han. -Ni har ruinerat mig, ni har krossat mina föräldrars hjärtan, ni har skövlat min dotters lycka och ni har rymt med min hustru. Men tag er i akt! Gå inte för långt! 


-Vafalls! Har ni tagit mitt Nintendo också!? En garde, fähund!

4 kommentarer:

  1. Dagens upplyftande asgarv tappades precis i golvet och plockade därmed upp det goda humöret. Eller nåt ;-)

    SvaraRadera
  2. Hahahahahaha!!! skrattade hon gott medan nackavreset protesterade genom att skicka smärtvågor likt ett stormpiskat hav!

    SvaraRadera
  3. HAHAHA...Ord kan verkligen vara en källa till glädje, vare sig man råkar använda eller placera dem på fel sätt eller i fel ordning eller i fel sammanhang. Eller om man som du vet hur man ska använda dem för att få ut det göttaste ur meningarna.

    Från patientjournaler: Oklart om blod i avföringen då patienten är färgblind.

    Smärtan i ryggen kommer när patienten ligger raklång med båda benen på ryggen.
    :D

    SvaraRadera
  4. Som brukligt stramar det rejält i nyllets nedre halva...

    Har jag nämnt att besök här vanligtvis oxå inspirerar..? Jupp, så e de!! =)

    SvaraRadera