Ziinga

måndag 23 februari 2009

Familjekaos

Det är en välsignelse att vara far till 4 flickor.....för det mesta.

Många höjer ögonbrynen när jag berättar att jag har fyra tjejer, och jag brukar skämta om att jag inte läste manualen om hur man gör båda sorterna.....jag borde kanske gjort det. Flickorna ifrågasätter nämligen allt jag säger (utom kanske lilla Ella som fortfarande är mitt största fan), och det vill till att man tankat ordentligt ifrån tålamodsbrunnen somliga dagar.

Efter en lång arbetsdag kommer jag hem (efter att ha hämtat Ella på fritids), och då börjar kvällsritualerna med matlagning, läxläsning, disk, dusch, tvätt och städning, förberedelser för nästa dag osv osv.

Var jag inte trött innan är jag det definitivt då dessa saker är avklarade (i bästa fall). Då vill jag gärna ta det lugnt en stund och reflektera över dagen som gått och stressa av en aning. Sjunker ner i soffan med antingen ett korsord eller laptopen.....vad händer då? Jo då kommer barnen, som fram till dess varit ganska passiva vad gäller de ovan nämnda göromålen, igång på allvar.

Jag formligen bombarderas av frågor och påståenden, och det kan ungefär låta så här;

-Pappa, har du sett min kajal? (nej, jag vet för tusan inte vad det är för nåt!)
-Pappa, Matilda slog min gosenalle! (ajajaj, det var inte bra)
-Pappa, hur länge har Sara suttit vid datorn, måste va min tur nu! (ööhh, 18 timmar?)
-Pappa, när du var liten, fanns det dinosaurier då? (morrrrr!)
-Pappa, tänker du klä på Ella det DÄR imorgon? (ja, vadå? randigt och rutigt är väl klatschigt?)
-Pappa, du har väl inte glömt att köpa en present till min klasskompis som jag ska till imorgon? (va? näähädå....mummelmummel...visst i h-e)
-Pappa, nu har Emelie stått i duschen i 45 minuter. Säg till henne! (nej, om vi väntar en liten stund till kanske hon smälter och rinner ner i avloppet)
-Pappa, pappa, pappa.....

Och så fortskrider det tills jag virrig och trött stapplar i säng......

Men jag älskar dem ändå, baskade ungar!

De är hjärtliga, kramiga och goa och den dagen de flyr hemmet blir det tomt och tyst.

Men jag räknar kallt med att få 4 svärsöner som jag ska köra hårt med på min ålders höst;)


För övrigt anser jag att det är långt till Thailand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar