Ziinga

onsdag 6 maj 2009

En dag i den lilla mistlurens liv.

Tack vare den barmhärtige samariten Mike W sitter jag nu här med en bloggbar pc igen. Tack Mike! Må rosblad strös på din väg till jobbet imorgon:)

Denna lilla behändiga laptop körs på något som kallas Ubuntu. Underligt namn, jag vill minnas att jag i ett Tintin-album (Tintin i Kongo) sett en stamhövding vråla detta ord då han kastade ett spjut genom en halmhydda. Nå, jag släpper detta.

Igår tog barnens mor och jag med oss Ella till läkaren för kontroll. Hon har under de senaste veckorna verkligen varit i sitt esse, och hon var mycket entusiastisk inför mötet med läkaren.Vi blev invisade i ett rum, där den kvinnliga doktorn presenterade sig. Hon talade på bred, skånsk dialekt och Ella rynkade pannan tämligen omedelbart. -Vad heter du? frågade hon Ella.
-VA? Sa Ella (som vanligt med volymratten uppvriden till max).
Doktorn upprepade frågan.
-VA???
-Har du svårt att höra vad jag säger? undrade läkaren därnäst.
-NEEJ, JAG KAN BARA INTE HÖRA VAD DU SÄGER! VAR KOMMER DU IFRÅN?
Läkaren skrattade och sa; -Jag kommer ifrån Skåne. Har du varit där?
-VA?
Jag upprepade doktorns sista uttalande för Ella (fast på bred oskarshamnska istället)
-ÄR DU FRÅN SKÅNE?? JAHAA. JAG ÄR IFRÅN SVERIGE, MAMMA ÄR IFRÅN MYSINGSÖ OCH PAPPA ÄR OCKSÅ FRÅN SVERIGE!!

Ellas mamma och jag gjorde en snabb insats och redde ut begreppen, annars hade denna geografiska inledning tagit hela mötestiden i anspråk. Kontrollen flöt därefter på väl, och läkaren konstaterade att Ella är en frisk och härlig tjej. -JAPP, SÅ ÄR DET! höll Ella med.

Längre framåt kvällen kunde jag höra henne öva på skånska ihop med en Barbiedocka; -JAUG ÄUR FRAUN SKAAUUNEE!! Jag kan inte påstå att det lät som skånska. Mer som en upphottad mix av dalmas och gotlänning, med ett stänk australiensare.Jag bad Matilda ta med henne in i duschen. Matilda grymtade missnöjt och frågade om hon inte kunde få ha öronproppar då, alternativt tejpa igen munnen på Ella under tiden. -Dumheter, sa jag och schasade in dem i badrummet. En stund senare hör jag duschen gå igång, och cirka 3 sekunder senare går Ella igång också... STEJ DE NAJT, WOTJU STEEJ DE NAAAJT!!! (obs! Alcazars melodifestivalbidrag).

Jag förstod Matilda.


Dagens limerick:

'Tis a favourite project of mine,
A new value of pi to assign.
I would fix it at 3,
For it's simpler, you see,
Than 3 point 1 4 1 5 9


För övrigt anser jag att torktumlaren borde vara färdig nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar