Ziinga

tisdag 29 september 2009

Ångest är cash!

Det har väl knappast undgått någon att Nationalikonen Ingmar Bergmans tillhörigheter via Bukowskis auktionerats ut till hugade (och penningstinna) spekulanter.

Köpesummorna blev så löjeväckande höga att det blir svårt att förstå (Monique anser ju förvisso att jag är trög, men ändå), eller vad sägs om dryga millen för schackspelet som användes i ”Det sjunde inseglet” av Max von Sydow (riddaren) och Bengt Ekerot (Döden)?

Makalöst! Obegripligt! Läckert?

Jag vet inte vad jag ska tycka om detta. All heder och respekt till gamle Ingmar, mannen som gav den svenska ångesten och tungsinnet ett ansikte utåt mot den intet ont anande omvärlden, men en sketen och nedsutten stol för 75.000??

Hmm, jag tror jag byter ut min krokodilhatt mot en vemodig basker istället och slänger på mig en grådaskig halsduk därtill. Sedan ska jag gå runt Lilla Torget i centrum och med rynkade ögonbryn mumla om demoner, eländiga kvinnor (Monique) och sladdriga kroppkakor. Efter 30 år i den stilen kanske jag kan sälja min Ikea-pall för 300.000 euro.

Fast det är klart, ironiskt nog måste jag förmodligen dö först innan jag kan glädja mig åt det...




"Höhö, jag har en spindel i handen, vill du känna på den, höhö?"

"Håll käften och spela!"

För övrigt anser jag att Guitar Hero håller på att ta över mitt usla liv...

DN , SVD , Barometern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar