Ziinga

tisdag 30 mars 2010

Nostalgia Youtubiana del 3

Dagens Youtubianska nostalgitripp letar sig faktiskt inte längre än 10 år tillbaka.

Det var nämligen då som Cameron Crowes underbara film "Almost Famous" hade premiär. Filmen utspelar sig på 70-talet, och man får följa en college-pojke med journalistambitioner som av den aktningsvärda musiktidningen Rolling Stone får chansen att följa med ett rockband (nära det stora genombrottet) på turné.

Jag går inte in mer på handlingen, har ni inte sett den ännu så gör det. Den är fantastisk, och vilken musik:)

Jag tänkte visa en liten scen ur filmen, en scen som inte är annat än ren och skär filmmagi. En av stjärnorna i bandet har varit ute på dumheter, och blir bryskt inknuffad i turnébussen där han står och skäms inför sina vänner (som alla är skapligt förbannade på honom). Bussen rullar iväg.
Stämningen är minst sagt dålig och stjärnan (föremålet för allas irritation) mår allt annat än bra.

Bussen kör vidare samtidigt som tonerna till Elton Johns klassiker Tiny Dancer börjar ljuda. Alla verkar försjunkna i tankar...då plötsligt en av musikerna börjar sjunga med i sången. En efter en följer efter och slutligen sjunger allihop med av hjärtans lust.

Scenen ger mig gåshud varje gång. På en halv minut är stämningen totalt förändrad, och att lyckas förmedla denna känsla till en åskådare är baske mig inte illa.

Musiken förenar, heter det visst.
Det är just det som förmedlas i scenen.

Japp, funkar för mig:)

Dessutom tror jag att de flesta kan dra sig till minne något eget tillfälle då musiken helt plötsligt och oväntat satt igång en process och skapat ett magiskt ögonblick, just ett sånt ögonblick man har med sig resten av livet.

Varsågoda;

7 kommentarer:

  1. Jag har inte sett den men gillar Elton Johns musik, speciellt den han gjorde på 70-talet.
    Magiska ögonblick.
    Själv minns jag Mike Oldfields musik när jag på bio såg Killing Fields eller...listan kan göras hur lång som helst.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Grym film grym scen och grym låt!

    SvaraRadera
  3. Aj, den var länge sedan! Nu fick jag lust att se om den. :)

    SvaraRadera
  4. Åå, vad du har varit produktiv -skrivit så många bra/roliga inlägg att jag inte hinner läsa och kommentera alla med mitt skruttiga internet här.
    Men ja du har så rätt - gåshud alla gånger ;)! Älskar den! Fast det var ett tag sen, kanske leta efter på en marknad någonstans?
    (Och inga j..kl hormoner tänker jag - haha :D) Kram

    SvaraRadera
  5. Gafflan:
    70-talet was da shit (som man säger när man är ung och hipp).
    Jag önskar bara jag varit liiite äldre, på den tiden var jag mest intresserad av Helge Uggla, Kapten Zoom och Beppes Godnattstund...äh förresten Beppe was da shit han också:)

    Fredrik:
    Så är det! Mer Almost Famous till folket!

    Lilla Blå:
    Tänk, jag vet ju att du är en kvinna med god smak:)

    Regnnatt:
    Vad roligt att se dig här, har ni det bra?
    Även du har god smak, märker jag,(och jag är inte överraskad). Det gläder mig att du tog dig tid, trots skruttigt internet, att titta in hos mig.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det är en av de bästa filmerna som jag har sett. Den är så bra att jag har sett om den. Det är ovanligt för att vara mig.

    SvaraRadera
  7. Mrs Li:
    Klok flicka, gillar både Almost Famous och Robert Plant. Vad kan man önska mer? :)

    SvaraRadera