Ziinga

söndag 14 mars 2010

Skräppostens allvarliga ursprung...

Nå gott folk, nu var tanken att jag skulle skrivit ett oerhört vitsigt, välartikulerat, vågat och vanartigt inlägg, spetsat med lustifikationer och underfundigheter som skulle fått er att undra om allt står rätt till innanför denne råbarkade (men känslige) Alfahannes kranium.

Men det orkar jag inte, så istället tänkte jag ta tillfället i akt och berätta om ursprunget till ett av internetålderns mest beryktade (och tillika ett av IT-avdelningarnas mest hatade) ord:

Spam.

Wikipedia förklarar ordet;

"oönskade reklamutskick, bedrägeriförsök eller utskick av datorvirus via elektroniska medier och vanligast förekommande i e-post....Termen brukar också användas för att beskriva inlägg och meddelanden, på till exempel internetforum eller chattar, som innehåller nonsens eller andra förstörande onödigheter, vanligtvis genom att de upprepas i massantal."

Inget skoj alls, men det är däremot ursprunget till just benämningen "spam".
Det råkar nämligen vara så att det är allas våra fiskdängande hjältar Monty Python som inspirerat till namnet!

Wikipedia åter;

"Termen spam anses härstamma från Monty Pythons sketch "Spam". I sketchen försöker två kunder på en restaurang beställa frukost utan spam (pressat konserverat kött), vilket är svårt då detta är huvudingrediensen i nästan allt på menyn. Liknelsen till skräppost baseras på det oönskade överflödet."

Ja, de brittiska komikerna visar sig alltså vara pionjärer inom fler områden än bara humorn.
Inte illa alls av ett gäng grabbar som uppfann maraton för inkontinenta....

Varsågoda kära läsare, tillåt mig presentera hur det gick till då historia skrevs på "The Green Midget Café". Lägg gärna märke till vikingarna som hänförda brister ut i lovsång så fort de hör ordet.....SPAM!

4 kommentarer:

  1. Så vackert! Och vilken övergång till den engelsk-ungerska parlören!

    SvaraRadera
  2. Tänk, jag som undrat...
    Ordverifierings ordet säger "latin" men jag antar det inte syftar på "spam" ;)

    SvaraRadera
  3. Ha ha! Min syn på internetspam kommer aldrig bli detsamma! :-D

    SvaraRadera
  4. Det gläder mig att jag kunnat stilla er omättliga nyfikenhet i denna ack så viktiga fråga:)

    SvaraRadera