Ziinga

söndag 25 december 2011

Det gick vägen!


Under hösten har jag skrivit på en novell som fick bli mitt bidrag i en novelltävling på 1av3.se. De vinnande bidragen kommer efter nyåret ges ut i en bok med titeln "Isbjörnar och eltandborstar". Novellen skulle innehålla just dessa två ingredienser. 
Någon dag före jul fick jag beskedet att jag var en av vinnarna! Juryn bestod av 3 branschmänniskor, Julia Jönsson, Lennart Guldbrandsson och Linda Skugge. 

Fantastiskt! Jag har fortfarande svårt att riktigt ta in faktumet att min text tog sig hela vägen i tävlingen.

Något jag skrivit kommer finnas i en bok!

Visst är jag medveten om att jag besitter någon form av förmåga och talang i skrivandets konst, men att få det bekräftat på det här sättet är en helt annan sak.

Kanske kan jag nu äntligen skaka av mig den där förbannade Jante som alltid sitter på mina axlar och ständigt viskar i örat: "Vem tror du att du lurar? Du duger inte!".

Jag har dock hela tiden haft en pirrande skön känsla med min isbjörnstext, och när jag väl skickade in den så kunde jag (likt en colombiansk knarkgeneral som precis gjort ett stickprov på den senaste varuleveransen till Miami) utropat: -This is good shit!

Det var just en snygg liknelse ... nåja, jag skyller på att jag är tillfälligt otillräknelig.

I vilket fall som helst, min text är bland det bästa jag någonsin fått ur mig. Något i hästväg, eller björnväg om man så vill. 
Jag är så glad och tacksam för att tillhöra den skara som blivit utvald, och jag kan inte vänta på att få se det tryckta resultatet. Det är på riktigt nu, och jag har som sagt svårt att förstå det. Det ska bli väldigt roligt att få ta del av alla de andra vinnarbidragen också, jag kan tänka mig att det är en skön spridning och oväntade vinklar i ämnet.

Jag har läst en hel del av de bidrag som inte kom med, och det är sannerligen riktigt bra alster. Konkurrensen har varit stenhård, och då känns det ju bara extra roligt att jag lyckades sticka ut ur mängden. Ni som läst mina texter tidigare vet nog ungefär vad som väntar, skillnaden är att det här är längre och mycket bättre. Jag lovar:)

Håll ögonen öppna gott folk, Alfahannen ska nu drabba det litterära etablissemanget med kraften hos en riktigt fånig lavin.

Kram på er, och god fortsättning!

7 kommentarer:

  1. Det var roligt alfamannen! En ny stjärna har tänts på den litterära himlen. Snart får man väl se dig i TV görandes reklam för nåt alster du skapat.

    Det är ganska ovanligt att man är drabbad av Jantefjanten när det gäller ens egen person. I Sverige brukar det vara omgivningen som är drabbad, det har väl att göra med den Kungliga Svenska avundsjukan. Även där är vi världsmästare i landet allaskavaralika!

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Grattulerar! Det ska bli spännande att i vår få ta del av din text. Jag har inte följt din blogg så länge, men det lilla jag läst gör mig övertygad om att det är läsvärt! God fortsättning på julen! :-)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat!!
    Älskar att läsa dina texter så det här ser jag fram emot! Och Jante ska du bara skita i! Nästa gång den sticker fram sitt fula tryne så ge han en näsknäpp.
    Nu är det bara att dra ner hatten över pannan och traska iväg till skrivarstugan för vi kommer att kräva MERA!!!
    Än en gång: BRA JOBBAT!!!

    SvaraRadera
  4. Tack alla!

    Ja Jante är en märklig figur, och det är väl ett alldeles förbannat svenskt fenomen att den individ som oftast sätter käppar i hjulet för en är en själv. Mycket mystiskt, egentligen.

    Men strunt i det, den här framgången har öppnat inspirationsflödet rejält. Nu får jag snarare lägga band på mig själv så jag inte börjar skriva på för många saker på en gång. Mer kommer, var så säkra!
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Kör så det bolmar, fräser & sprakar, broder! Och en ny och go´ tolvmånaderskalender önskas!! :-)

    SvaraRadera
  6. Härligt!!! Självklart för mig att du kan det här med att skriva och att du förtjänar att publiceras =D (nejnej sådant smicker slänger jag inte ur mig varje dag ;)).
    Rent allmänt tänker jag att en Jante i lagom liten storlek som kan redigera är bra att bära i fickan. Alltså, "JämnSMÅ, empatiska Jantedockor åt folket!" är mitt rättviserop för året ;)

    Bamsestor grattiskram, verkligen!

    SvaraRadera