Ziinga

onsdag 28 mars 2012

Skrivstugan!

Hej igen, gott folk!

Nu tänkte jag ta tillfället i akt att visa stugan som jag och det Frisiska Yrvädret införskaffade för snart 11 månader sedan. Ni som har mig som vän på FB har redan sett det mesta av detta, så ni får stå ut med en repetition.

Nå, så här var det:


Denna syn mötte oss i mitten av maj 2011. En äldre dam (som nyligen dessförinnan mist sin make), satte ut en annons på stugan. Yrvädret och jag nappade direkt och bestämde ett möte. En trekvart senare slog vi till. Framsidan av den ca 1000 kvadratmeter stora tomten dominerades av 2 större potatisland. Man kan kalla mig många fantasifulla saker, men potatisodlare är inte en av dem, och sålunda bestämde vi direkt att så gräs istället.



Jaha, här sitter någon och begrunner sine hyss bakom 2 enorma syrener. Jag håller någon form av dryck i handen, och eftersom detta utspelade sig en vardagskväll kan vi väl säga att det var te. Jag tyckte personligen det var mysigt och lummigt med syrenerna, men en eländig kvinna med frisiskt ursprung höll på att reta ihjäl sig på dem ... och då tog jag ner dem förstås. Till råga på eländet så hade hon förstås rätt, det blev faktiskt bättre utan dem. Typiskt.



Gräsmattan tog sig fint, och vi bestämde oss för att behålla ett jordgubbsland i ena hörnet.






På baksidan fanns det även en jordkällare. Ramverket var murket, så det bytte vi ut. Källaren håller sommartid en temperatur på runt 6 grader, så den är perfekt att förvara ölen ... öhh ... teet i.



Förrådet/snickarboden/toaletten. När Yrvädret skulle gå nedför trappan första gången, så halkade hon till. Efter en kvart, fylld med spännande svordomar, beslutade hon raskt att jag skulle ta bort trappan. Omedelbart.
Vad som än växer på den kvinnan, så inte är det mossa.


Den här bilden tog jag för några veckor sedan. Växtligheten hade ännu inte kommit igång. Här ser ni hur det ser ut då huset inte längre skyms av de stora syrenerna.





Det var en del av utsidan det. Interiört då? Låt oss börja med vardagsrummet, så här såg det ut då vi tittade på stugan för första gången:
Babyblå färg på väggarna (á la 50-tal) och en skrymmande garderob i ena hörnet. Vi beslutade oss snabbt för att skapa mer ljus och rymd.






Två veckor senare såg rummet ut så här:


Vitmålade väggar och garderoben borttagen. Lägg gärna märke till min kvinnas innovativa version av en 3D-tavla. Alldeles utmärkt att hänga nycklar eller sticka ut ögonen på.

Vi kände att vi uppnått vår önskan att få in mer ljus i rummet, men det kändes fortfarande lite ihoptryckt. Så, två månader senare gav vi oss på det igen. Den här gången med en djärvare plan.

Tanken var nu att ta bort halva innertaket och på samma gång skapa ett sovloft upp på den gamla vinden.



Tillsammans med en vän skred vi till verket. Med krokodiljägarhatt på huvudet går snickeriarbetet som en dans (bara ett tips).
I gaveln ovanför det nyöppnad utrymmet (se ovanför hatten) fanns en skev vindslucka. Den ville vi inte ha kvar, och medan vi funderade på vad som skulle göras istället, gjorde vi ett mycket passande fynd bland all bråte på vinden ...



... nämligen ett illa medfaret, gammalt fönster. Yrvädret hoppade jämfota av lycka och satte genast igång med ett fönsterrenoveringsprojekt av guds nåde. Hon kittade och slog ihjäl, med samma varma själ. Mer om slutresultatet lite längre ner.



Vindsbeklädnanden såg ut att snickrats ihop med drivved och gamla trädgårdsmöbler som material. Vi reparerade så gott vi kunde.


Två veckor senare såg rummet och sovloftet ut så här:








Det gamla renoverade fönstret sitter nu på vindsluckans tidigare plats. Innertaken är gipsklädda, ramverk och bjälkar betsade.
En helt annan känsla i rummet nu, eller hur?
När jag tittar på bilderna så här i efterhand har jag fortfarande svårt att smälta hur väl vi lyckades. Vi älskar detta rum!


Sovrummet nästa. Det såg ut så här från början:





Alldeles för mörkt, murrigt och 80-taligt.



Några veckor senare:






Yrvädrets och mitt lek-/sov-/skrivrum. 

Ett klaffbord från sekelskiftet utgör min skrivplats.

Favoritrummet.






Jag kallar den Skrivstugan.

Den borde heta Paradiset.

9 kommentarer:

  1. Det är skitsnyggt!!! Ni har verkligen varit nitiska. Tycker dock att du ska döpa stället till Skrivstugan 2, för en etta finns ju redan. Eller så kan du versionssätta det till 1.1 eller??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! :)

      1.1? Ja, om man anser att denna stuga är en uppgradering av din arbetsplats. Du kanske vill jobba vid klaffbordet istället?

      Vi är så glada man kan bli åt stället. Men nu lär det få växa vilt under en tid, snart drar jag till La Republique till slutet av maj. Efter det lär jag få forcera trädgården med lie:)

      Kram på dig!

      Radera
    2. Det gör du rätt i att åka till darlingen! Men med det menar jag inte att jag tänker rensa i trädgården ;-). Jag skulle gärna byta arbetsplats, ingen hit att sitta mitt i stan utan luftkonditionering mitt i värsta värmen. Er stuga ser definitivt mycket mysigare ut. Hälsa till yrvädret från mig

      Radera
    3. Där skulle man ju inte få alltför ont av att vistas... och dricka te! Snyggt jobbat!

      Radera
  2. I sanning en idyll! Blir lite avundsjuk, fast bara lite. Jag bor ju ganska idylliskt själv året om, som du kanske sett av mina trädgårdsbilder. Oskarshamn är ju en av de få platser i konungariket Sverige som jag inte besökt, så jag får väl göra den stolta hamnstaden i östra småland den äran genom ett besök och titta på eländet.

    Ni behöver inte hissa flaggan inför min eventuella ankomst, eller ens ha vita dukar på borden. Jag är van att umgås med allmogen, så det lär inte bli några problem. :)

    SvaraRadera
  3. Jösses vad vackert och helt perfekt pittoreskt. Trädgården blir man ju lycklig av och stugan är ju precis så där som man förväntar sig att ett sommarboende ska va. Jag förstår att ni känner er lyckliga över er investering. Jag hade gärna investerat i detta boende själv.

    SvaraRadera
  4. Underbart måste jag säga, finare än min egen skrivarstuga som egentligen ligger i helt fel klimatzon. Tittade först "Söderöver" då vi letade fritidshus, men under denna period var Lilla Frun för dålig att förflyttas längre sträckor! Och nu är det som det är!
    Härliga bilder och fint jobb du/ni gjort!
    Tittar förbi för att önska en Glad Påsk!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!
    PS: Har ännu inget Facebook konto....vågar inte ge mig in i den världen, redan svårt att hinna med bloggeländet!

    SvaraRadera
  5. Trodde du helt och hållet snickrat in dig i din fina "skrivarstuga", men så läste jag "Saga" hos MångMamma och hittade en häslning ifrån Alfahanen!
    Du lever alltså!
    Vill passa på att önska dig en riktigt fin skrivarsomar!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  6. Oj oj så härligt! Var säkert svårt för den gamla damen av avstå från det här, men samtidigt orkar man ju inte hålla allt i skick då man börjar komma till åren.
    Hoppas ni får en härlig tid här!

    SvaraRadera