Ziinga

torsdag 25 april 2013

Facebooks fasor, förevigade fåglar.


Krönika i Östran, publicerad den 31 oktober.




Jag facebookar, alltså finns jag.

Förr var Facebook (FB) en plats där släktingar och barndomsvänner kunde lära känna varandra igen. I en del fall blev det mycket lyckat, i andra bara bekräftat varför du flyttade iväg för att slippa den där odrägliga bryllingen som brukade kasta kottar i örat på dig och stjäla alla dina färgade bitar så att du blev sittande där med grått lego och stukad barndom.

Nu är FB inte bara en mötesplats, det ÄR ditt umgänge. Finns du inte på FB, så är du en obskyr kuf som sannolikt sitter hemma om kvällarna i lederhosen och lyssnar på trattgrammofon. Men se upp; steget från kuf till byfåne är inte långt, och inom kort lär icke-FB-anslutna liknas vid vildsvin och en årlig jaktsäsong kanske införs för att hålla beståndet på behagligt låg nivå.

Förr innebar FB en möjlighet för dig att få ut dina klokaste tankar i form av välformulerade statusuppdateringar.
Nu räcker det med att du har en smartphone. Eftersom den är synnerligen spårbar behövs inga statusuppdateringar längre, det räcker med att skicka en ”incheckning” så vet alla var du befinner dig. Snart gör FB allt detta åt dig automatiskt och kommer med GPS-precision se till att ingen missar dina dagliga erfarenheter, vare sig du tar emot Nobelpriset i kemi eller trampar på en hundskit i Kolberga.

Övervakningssamhällets sista pusselbit har med FB:s hjälp nu fallit på plats. Vi hjälper dessutom mer än gärna till att hålla koll på oss. Lite som att först sätta halsbandet på hunden och sedan låta den själv bära kopplet i munnen
.
Men det är okej. Ge mig kopplet.

Kan jag bara få två små önskemål tillgodosedda i gengäld, FB?

Bättre riktad reklam. Det FB tjänar sin pengar på är att dyrt sälja information om dig till olika företag. Allt du skriver om och gillar är hårdvaluta, FB ringar in dina intressen och anpassar reklamen på sidan för att tilltala just dig. Men den kan bli bättre som sagt. Igår drabbades jag av förstoppning, och det vet alla hur jobbiga sådana kan vara. Det blev ett toalettbesök med inslag av Kafka-ångest. En svår stund senare vacklade jag bredbent till datorn och loggade in. Det allvetande FB visade genast ett erbjudande om laxermedel. Ja, egentligen såg jag reklam för en skum DVD-film med titeln ”Fullt ös i Mumindalen”, men jag fattade nog vinken, jag! Problemet är att inte alla har mitt vassa analytiska sinne, och därför bör FB bli ännu tydligare här.

Utökade verktyg vid vänförfrågningar. Då och då inkommer vänförfrågningar från människor jag inte har en aning om vilka de är. Trist. Valen jag nu har är att bekräfta eller tacka nej. Urtrist.

Eftersom FB redan vet allt om alla kan jag gott få mer kött på benen. T. Ex: ”Petter Pytt vill bli din vän. Enda gången du mött honom i ditt liv är vid IK70-grillen 1988, där han spillde räksallad på dina träskor. Han söker din vänskap med förhoppning att få se sommarbilder på din lättklädda fru. Vad vill du göra? Bekräfta, Tacka nej eller Sända en elchock?”

Gör detta för mig, så ska jag inte gnälla på FB på två veckor. 

Högst.


-----------------


Bildstapplandet fortsätter, må ni tro. Här kommer några försök till:

Blå Jungfrun i förrgår kväll. Mystiska streck i en mystisk himmel över en mystisk ö. Mystiskt.



Vi arrangerade en humorkväll för oskarshamnarna. Även artisterna mådde bra. 



"Chilla bland scilla". Ett gräsandspar har tagit vår kolonilott i besittning, upptäckte vi idag.



Tog denna bild idag i Gunnarsö. Jag gillar den.



1 kommentar:

  1. I certainly agree to some points that you have discussed on this post. I appreciate that you have shared some reliable tips on this review.

    SvaraRadera