Ziinga

lördag 26 december 2009

Friesland!!

Ja gott folk, jag befinner mig alltsa just nu i Leeuwarden, huvudstad i den Nederlandska provinsen Friesland.

Leeuwarden. Guds gava till manskligheten (enligt Friserna).


Som ni marker fungerar inte bokstaverna A, A och O (redan har skrattar jag nastan ihjal mig).
Jag maste givetvis passa pa att onska alla mina lasare och vanner en harlig fortsattning och ett fantastiskt nytt ar (se, hahahahaaaa!!!).
Idag tog jag och Monique en promenad i det vackra vintervadret vi drabbats av. Vi kom knappt 100 meter innan en frenetisk man med vagigt har och ilsken hund borjade tala till oss. Han berattade att han var alkoholist, precis som sin doktor (!), och att det inte var nagot att skammas for. Vidare fick vi (utan att be om det) veta att han ville kopa en klocka som later. Den skulle inte lata; Bim Bam Bom. Den skulle istallet lata; Bim Bam Kling! Medan han pratade sa avsondrade han mer saliv an en spottsugen lama. Nar vi slutligen lyckades slita oss fran hans hemska familjehistoria var jag alldeles fuktig i ansiktet.
Hur nice var det??
Vi vandrade vidare till det stora kopcentret. Till Nederlandarnas fordel kan namnas den goda smaken att halla stangt i affarerna under helger.
Dar borde vi folja efter.
Hur som helst sa kom vi fram till ett stand som salde Oliebollen (oljebollar), ett slags nederlandsk variant av donuts. Vi kopte varsin, och min sjal var sald for evigt (later roligt, va?). Hur javla gott som helst!

Hur nagot sa intetsagande kan vara sa javla gott ar en gata for de flesta.....dock inte for hollandarna...


De pudrade pa florsocker at oss, och Monique lyckades sprida sa mycket florsocker over sina klader att hon sag ut som en kokain-snortare som plotsligt drabbats av Parkinsons da hon skulle dra in godiset i nasan.
Hon ar elandig, det vet ni ju redan;)
Nasta rapport fran detta sallsamma land kommer snart, hall ut!
Puss pa er, och knuffels van Nederland!

8 kommentarer:

  1. Ser redan nu fram emot din nya "rapport"! Den här var härlig!
    Ha en riktig God Fortsättning som det så vackert heter du och din "Eländiga Kvinna"!
    Kram till Er bägge ifrån Peter!

    SvaraRadera
  2. Det blir mer humoristiskt så... utan å, ä ,ö! Dom där oljebollarna verkar väldigt delikata :)

    SvaraRadera
  3. Oj, oj, oj. Låter fantastiskt. Jag har svaga minnen av en vistelse i Gouda och något som hette... öh... pofertjes? Eller nåt liknande? Sketagott. Ser du några så ät för mig också.

    SvaraRadera
  4. Sa harligt att lasa din berattelse. Var bara tvungen att testa att skriva utan a, a och o. Kravs lite extra tankearbete och det kan behovas just nu, kanns det som. Ha det sa bra darnere, du och din Elandiga!

    SvaraRadera
  5. Hej papis:D Hoppas ni har det bra! Hälsa alla och ge dem en kram från mig:D Puss puss!

    SvaraRadera
  6. å fins på ALT+134, Å på alt+143. Ä och Ö finns med någonstans, kommer bara inte ihåg.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  7. ...och så vill jag bara säga att oljbollar inte lät ett dugg gott:P Såg framför mig runda småbröd med typ kära som droppar från dom, hihi.

    SvaraRadera
  8. vet ni hur hemskt det är att se allt det där?? jag vill också ha olie bollen!.. jag ska minsan göra sånna själv! Nu TUSAN!! Hur svårt kan detvara?! Morfar gjorde det framförnäsan på mig som liten!! *
    Jag vill gärna ringa men tyvärr är jag fortfarande på flykt runt i sverige och ikväll kommer man hem till en säng. Men ni måste framföra att jag saknar mormor & morfar riktigt mycket! RIKTIGT RIKTIGT Mycket... Börjar ångra valet att stanna i långa sverige. Jag kommer nog ringa imorgon okipoki?! jag ska också skriva en lista på saker som jag vill att ni tar med!! SÅDETSÅ!!!

    SvaraRadera