Ziinga

måndag 25 maj 2009

Anyone for Scruples?

Long time, no write!

Jag har tagit en liten själslig minisemester från skrivandet några dagar (vilket gjort mig gott), och nu uppstår istället det angenäma problemet om var jag ska börja någonstans…..

Jag tror ämnet sällskapsspel får utgöra starten på min grandiosa comeback på bloggscenen!

I fredags samlades jag, Monique och några av grannarna för ett parti ”Skrupler”, en klassiker från 1987. Spelet innehåller frågekort med allehanda mer eller mindre moraliska frågeställningar, där det gäller att förutse vad den person som får frågan kommer att svara.

Om inte personen svarar på det sätt man förväntar sig, kan man utmana denne och med hjälp av retorik påstå att han/hon ljuger. Sedan får alla rösta vem de tror på.

Exempel; Du känner dig trött och sliten då du vaknar upp en vardagsmorgon. Du är inte det minsta sugen att gå till jobbet. Ringer du och sjukskriver dig?

Gissa om det är upplagt för infekterade diskussioner! Här går att göra varandra förbannade, hur roligt som helst;)



Raffinerat spel med grannsämja i potten




Men det är klart, är det bråk man är ute efter räcker det med en omgång Fia med knuff. Ett spel som gett upphov till ett antal tragiska familjefejder, och som troligen uppfanns av en människa med starkt sadistiska drag.

Trots upplägget skildes vi alla åt som vänner, men jag kan tänka mig att en och annan diskussion fortfarande gnagde i bakhuvudet på vissa (Monique).

En annan favorit för mig är Rappakalja, ett hejdlöst roligt spel som tvingar fram kreativa tankar hos de spelande. Det gäller att förklara ett krystat (men existerande) ord på ett sådant sätt att de andra tror på dig. Rekommenderas starkt!



"Baggböla? Det är att vara överdrivet noggrann vid fickparkering!"


Dessa typer av sällskapsspel är mycket underhållande, och det poppar upp nya hela tiden. Jag måste dock erkänna att jag är en aning misstänksam mot många av de nyare, eftersom de slår mig som ganska krystade i sin iver att skapa trivsel och gemyt.

Har ni några andra exempel på roliga sällskapsspel?


För övrigt anser jag att förnamnet Wanja är årets hittills mest uttjatade (näst efter Zlatan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar