Ziinga

onsdag 26 maj 2010

Varifrån kommer uttrycket, del 1

Låt oss betrakta frasen "Spela allan"

Wikipedia förklarar:
"Spela allan (ibland Spela Allan) är ett svenskt slanguttryck som ursprungligen innebar att spela tuff eller överlägsen. Begreppet lär syfta på rollkaraktärer spelade av Alan Ladd."

Alan Ladd fick spela alla de hårda rollerna, och var en av de allra största filmidolerna på sin tid. Det ironiska med hans person i sammanhanget är att han i verkligheten var obetydligt längre än en smurf, och för att han i sina filmer skulle kunna torna upp sig över slemma fruntimmer och ljuva skurkar (eller hur det nu var), så var man tvungen att ställa honom på en låda, alternativt låta motspelarna stå i gropar (ibland kanske båda delarna). Dessa arrangemang märkte givetvis inte biopubliken, som älskade och beundrade denne charmige hårding som delade ut knytnävsslag och kyssar till alla som ville ha (eller hur det nu var).

Skänk herr Ladd en tanke nästa gång ni spelar allan!


-Ingen spelar allan som du, Alan! Men du, jag är så sugen på ett äpple, kan du inte sträcka dig och ta ner ett åt mig ur trädet där?
-Tig, kvinna!

4 kommentarer:

  1. Mycket intressant!
    Ser med spänning fram emot nästa del!

    SvaraRadera
  2. Vänta nu litta, va... i mitt manus står det faktiskt:

    - Älskling, du har ju inte rakat dig...

    - Ledsen, men jag har blivit av med min gillette... käre Alan. ;)

    SvaraRadera
  3. Lindberg:
    Trevligt att du gillar det!
    Nu har vi klarat av Spam och Spela allan, låt mig fundera på nästa :)

    RoSt:
    Haha mycket bra, broder, men någonting säger mig att du läst en av mina och kvinnans meningsutbyten igen :)

    SvaraRadera
  4. =) Inspiration kan man icke för mycket av...

    SvaraRadera