Ziinga

torsdag 23 april 2009

Not the sharpest tool in the shed....

Jag tog en tur genom fabriken idag och vid en truckgång möttes jag av en handskriven lapp med en uppmaning till trafikanterna: ”SE UPP VID KORSNINGAR! DET KAN FINNAS DÖDA VINKLAR I ÖGONVRÅN!!” Min första tanke var att de stackars människor som drabbats borde gå till ögonläkaren och få de döda vinklarna bortskrapade ur ögonen, de måste irritera av bara attan;)

Monique i sin tur skulle hämta kaffe i automaten på morgonen (jag vet hur hon blir då hon inte får i sig java tillräckligt fort, nämligen en blandning mellan en spottkobra och ett skadskjutet vildsvin). Väl framme vid automaten fann hon en lapp med meddelandet: ”P.g.a myror finns endast svart kaffe och kaffe med mjölk.” Monique visste att just denna automat var frekvent besökt av de små liven, och nu hade tydligen kaffeentreprenörerna tagit sitt ansvar för myrornas hälsa och plockat bort socker och choklad ur sortimentet. En slags GI-kur för myror, helt enkelt!

Hon blev så konfunderad av denna hänsyn till de små kräken att hon nästan glömde ta sitt kaffe;)

Jag har jobbat i snart 22 år på det stora lastbilsföretaget (börjar på S och slutar på cania), och har upplevt oerhört mycket roligt under denna tid.

Just nu går det tungt för hela industrin, knappast en nyhet för någon. Det Scania dock gör under denna tid är mycket beundransvärt, man satsar på att låta personalen utbilda sig genom Komvux, högskoleprogram eller interna utbildningar istället för att varsla. Ingen vet hur länge vi kan göra så, men jag applåderar det så länge det varar.

Apropå Komvux så läste jag matte på kvällskurs under en termin för några år sedan, och den klassen bestod onekligen av en brokig skara. Alla hade olika skäl att vara där, en del behövde komplettera sin kompetens, andra var, liksom jag, där för att det var kul (jo, jag vet att jag inte har alla hästar i stallet).

En tjej läste där för att hon inte klarat kursen under sin gymnasietid, och det tog inte lång tid att konstatera varför; Konstant SMS:ande, konstant pratande under lärarens genomgång (vilket alltid resulterade i högljudda protester från hennes sida när hon ansåg att läraren inte gått igenom ett visst moment, vilket han alltid hade) samt ett genuint ointresse.

Hon berättade att hon suttit barnvakt åt en 2 veckor (!) gammal bebis, och problem hade uppstått. Barnet hade börjat skrika, och hon hade ingen aning om vad hon skulle ta sig till. Hennes egna ord;
-Hon skrek så jag blev förbannad till slut! Inget hjälpte typ! Jag prövade med både MTV och Disney Channel, men inte faan dög det!!

Jag visste inte om jag skulle skratta eller oja mig.....

Sedan berättade hon att hon även läste in religion, och att det inte gick så bra det heller.
-Jag gjorde provet om hinduism, och det var typ hur trist som helst! Jag menar, jag läste en fråga där, ”Vad kallas den heliga kon i Indien?” Jamen, det vet väl inte jag!! Jag skrev ”Rosa”, och då blev läraren typ skitförbannad!

Hon klarade inte matten denna gång heller.....


Dagens Mondegreen:

Artist: Van McCoy

Ursprunglig text: ”Do the Hustle”

Mondegreen: ”Tuna Hot Dog”

Ja, vad säger man? Handlar det om att dansa en cool disco-dans, eller är det en lovsång till den kulinariska höjdaren tonfisk-korv? Jag är inte säker längre....;)


För övrigt anser jag att helgens utlovade sommarvärme skall tas emot med öppna armar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar