Ziinga

onsdag 22 april 2009

Prövning på provning och vattenglädje

Idag var det dags för Monique att åka till bilprovningen med sin Mazda. Vi tog det kloka beslutet att ta med Ella dit, chansen fanns att hon skulle prata så mycket att bilprovaren kunde bli distraherad och missa eventuella fel.

Det hjälpte inte....


Ella funderar på hur hon ska tjusa kontrollanten på bästa sätt...



Visserligen gjorde hon sitt bästa och bombarderade kontrollanten (en mycket vänlig man vid namn Thomas) med frågor om ditt och datt, men då hon märkte att det inte gick att tränga igenom hans yrkesskicklighet tröttnade hon och satte sig istället i ett hörn och läste i ett exemplar av Svensk Golf (vilket såg ganska spännande ut eftersom hon höll den upp o ner). Då hon läst klart artikeln ”Hur du slår ner en boll i en bunker utan att se ut som en idiot” vaknade åter intresset för bilprovningen då bilen hissades upp.

Hon talade då om för alla som ville höra på att hon inte hade en aning om att en bil var så ful på undersidan. När jag tänkte på det hon sagt kunde jag inte annat än hålla med.

Han hittade slutligen en dålig spindelled och ett hål i bälgen till en drivknut. Jag kom att tänka på tandläkaren. Där får man bedövning för att känna så lite smärta som möjligt, det kanske vore idé att bedöva dem som ska till bilprovningen också. Lite Sobril i kaffet till kunden medan denne väntar, och sedan lite pengar till bussen hem när bilen förklarats köroduglig.



"Vad har du för musik i bilen? The Cult? Det blir ombesiktning!"



Efter domen for vi till en stor blomsteraffär för att döva bilprovarsmärtan med att skaffa nya växter för uteplantering. Vi hittade en hel del, bl.a en vacker liten Rhododendron för krukbruk (finns det ordet? om inte annat så gör det det nu). När vi skulle betala frågade Monique expediten om hur Rhododendronen skulle skötas. Hon svarade att den egentligen skulle planteras i äkta Rhododendron-jord. Jag frågade vad det var för skillnad på den jorden och vanlig plantjord.

Hon svarade då att vanlig jord är för luftig, Rhododendron behöver tät, och nästan leraktig jord, men att det bästa var att även skaffa lite torv så att jorden blev lite..... -Luftigare? Frågade Monique med ironiskt tonfall. -Ööh, jaa, blev svaret. -Tack, då tar vi alltså vanlig plantjord, så slipper vi blanda för att uppnå samma effekt.

Hon är kvick ibland, min Monique.

När vi så var hemma igen startade vi planteringsprojektet på vår lilla uteplats på baksidan. Utöver växterna passade vi på att rensa undan en del ogräs och mossa. Monique upptäckte en gammal avrinningskanal för regnvatten längs med huset (den var i princip helt igengrodd av mossa). Hon arbetade bort mossan ifrån den och ropade på mig att komma och titta. Jag tyckte den var vacker som en gammal romersk akvedukt, och jag sprang genast för att hämta två stora kannor med vatten för att pröva den. När jag hällde på vatten försvann omvärlden helt för mig.

Jag blev inom loppet av några sekunder både ingenjör och bäver på samma gång. Jag prövade att stoppa flödet med pinnar (det funkade fint), och tog sedan bort dem för att se förödelsens flod välla fram ur fördämningen. Det var hur roligt som helst och jag vet inte hur länge jag experimenterade med denna kanal, jag vet bara att Monique ropade in mig när barnen skulle läggas.....Va? tänkte jag, vart tog middagen vägen?

Monique bara skakade på huvudet. -Din middag är i mikron, och tack för hjälpen med planteringen. Att kalla hennes ord spydiga är en svår underdrift. Det dröp gift och luktade galla om dem.

Jag lommade skamset in i huset. Men jag hade haft en bra dag! Nu ska jag se om jag inte kan få Monique att tina upp lite igen;)


Dagens Mondegreen:

Artist: The Police (Every Breath You Take)

Ursprunglig text: ”And my poor heart aches”

Mondegreen: ”I'm a pool hall ace”


För er som alltid trott att Sting sjunger om sitt värkande hjärta, kan jag nu avslöja att han istället skryter om hur duktig han är på biljard....


För övrigt anser jag att det är lika svårt att komma ut ifrån Mediamarkt som det är att komma in på Netonnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar